torsdag 27 september 2012

Linnea i Nybyggarna

Lilla, Linnea, jag känner så starkt för dig och din historia.
Din berättelse får mig att tänka på många olika saker i vår värld, saker som är så missförstådda och har blivit så fel i vårt samhälle.

Hur kan någon sådant få hända, som har hänt Linnea?
Och jag tänker att det värsta är att det snarare är en regel än ett undantag, att vi sviker människor som behöver hjälp, att den hjälp som erbjuds blir så fel.

Jag känner igen mig i Linnea, trots att min livssituation på ytan är totalt olik hennes. Jag misstänker att det finns hundratusentals människor i vårt land som på något sätt kan knyta an till Linneas livsöde. Kanske inte hela biten, men det finns stråk som kommer igen och igen, som många känner igen från sina egna liv. Tröttheten, den dåliga självkänslan, oviljan hos andra att förstå hela bilden, villkorliga hjälpinsatser, fördömande förutfattade meningar baserade på okunskap och så vidare.

  1. Tröttheten, 
  2. den dåliga självkänslan, 
  3. oförmågan hos andra att förstå hela bilden. 
  4. villkorliga hjälpinsatser, 
  5. fördömande förutfattade meningar baserade på okunskap 
  6. och så vidare.
Respektlöshet och översitteri kantar vägen, förtäckta i goda intention.

fredag 7 september 2012

Snigelplaneten

Jag blev fascinerad av en dokumentär på SVT nyligen. Den handlade om en döv-stum man som levde tillsammans med en liten kvinna som kunde se och höra. Ett av deras samtal gick så här:

"Jag borde promenera ensam ibland. Om jag inte tränar det, så förlorar jag den förmågan." 
 -Du måste alltid vara försiktig fast du tycker att du kan vägen jättebra.
"Okey. Fast jag oroar mig inte. Hur som helst skall vi alltid vara tillsammans." 
 -Det bästa vore om vi kunde få dö tillsammans samtidigt. 
 "Ja, vi skall bedja tillsammans och när vi känner dödsögonblicket nalkas så forsätter vi att bedja, fast vi är döda. Och vi skall inte behöva plågas."

Det fick mig att tänka på att alla människor vill samma sak angående döden. Ingen vill behöva plågas. Det är så viktigt för oss att undvika plågor, andras och vår egen.
Vi vill inte heller se att våra husdjur plågas när de skall dö.

Och ändå plågar vi varandra och låter andra plågas utan att ingripa.  Jag tänker på alla som idag plågas av sjukvården, som ändå är den funktion vi har för att minska plågor för människor. Sjukvården bidrar i allra högsta grad till att människor plågas i Sverige idag. För många är sjukvårdens attityd och ovilja att hjälpa, den enskilt mest plågsamma kontakt de har i livet.
Det är som om sjukvårdens uppgift blivit att förmedla; "här klagar man inte, och plågas du då är det ditt eget fel och ingenting jag kan göra något åt. Förmodligen inbillar du dig bara och vill få uppmärksamhet av någon anledning."

Om du inte har cancer förstås eller något annat traumatiskt som vi kan se på en bild av något slag. Något som råkar vara en match till den undersökning eller det provsvar som man valt att gissa sig till. Men för den som inte uppfyller gissningsleken, då återstår bara plågorna utan lindring i ensamhet, och de kan pågå i decennier.

Sjukvården har kompetens inom några områden, men det är lika många områden där man totalt famlar i mörker och gissar sig fram. Ofta gissas det fel och det får förödande konsekvenser för den sjuke som plågas oavsett. Att i tid bromsa eller förhindra en sjukdomsutveckling som är högst påtaglig för den drabbade är inte det viktiga idag.
Det allra viktigaste är att inte sätta dit en kollega som klantat sig genom att inte ta sig an fallet. Det viktigaste är att inte uttala sig om vad som har gjorts fel tidigare, för att på så sätt sätta någon kollega i dåligt ljus. Sjukvården i dagens Sverige är i första hand till för att läkare skall ha en trevlig lekplats att vara på så att de kan ta ut sin överdimensionerade lön, öka sin självkänsla och klättra kraftfullt och demonstrativt på den hierarkiska stegen.

Jag vet, och ni kan inte ana, hur man plågar människor idag inom vården.
Jag vet också att man plågar varandra inom familjerna, i skolor och på arbetsplaster.

De flesta blundar för detta och vill inte se, inte inse. Det borde var synd och skam, men idag har vi slutat skämmas för detta. Det har blivit ok att inte bry sig om en annan människas plågor.
Är det en sån värld vi vill leva i?