Jag läser det ordagranna referatet av Breiviks förklaringar och beskrivningar till den 22 juli 2011.
Det slår mig att ordet orättvisa är så centralt i hans förklaring av motivet. Att han tycker högerextrema åsikter blivit bemött med arrogans och nonchalans och censurerats. Att demokratiprocessen inte har fungerat för alla de som har denna världsbild med dessa känslor.
Åsikter kan aldrig ta döds på genom våld. De flyger bara vidare från huvud till huvud, som en envis fluga som inte låter sig fångas. Inte heller genom att ignorera kan åsikter försvinna. Den typen av inställning känner jag igen från överklassens uppfostringsmetoder. Att förinta genom att intetgöra. Att misskreditera budbäraren och att inte kännas vid eller erkänna ämnet. Som att hålla en sprattlande katt ifrån sig, tills den av ren utmattning ger upp. Jo, katten slutar sprattla, men hela dess inre har blivit förbytt. Den kommer att sky sin plågare och nästa anfall kan bli för att bita, riva och klösa med dödandet som mål.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar